30 Oktober 2009

Tanggungjawab dan kebebasan berdikari - Penyerapan Nilai-Nilai Positif

IBU bapa sentiasa mencari jalan untuk mendidik anak-anak supaya mereka mempunyai sifat bertanggungjawab. Dalam kebanyakan ru-mahtangga, tugas harian di rumah dikatakan boleh mengatasi masalah ini.

Contohnya seperti membersih tong sampah dan memotong rumput untuk anak lelaki, dan membantu mencuci pinggan dan mengemas bilik tidur bagi anak-anak perempuan.

Sebenarnya, tugas-tugas ringan seperti ini, meskipun mustahak untuk tujuan mewujudkan kesefahaman dan kerjasama dalarn pengurusan rumahtangga, mungkin belum boleh menentukan pembentukan sifat-sifat bertanggungjawab yang positif.

Sebaliknya, dikebanyakkan rumahtangga, tugas harian yang perlu diselesaikan selalu menjadi punca pergaduhan besar di antara anak dan ibu bapa. Kekerapan memaksa tugas-tugas ringan dibantu oleh anak-anak, meskipun akan menghasilkan sifat anak-anak yang patuh serta menjadikan dapur dan halaman rumah kita cuci dan berslh, mungkin meninggalkan pengaruh yang tidak sihat dari segi pembentukan peribadi.

Ini adalah kerana sifat bertanggungjawab tidak boleh dipaksa. lanya hanya boleh berkembang dari dalam sanubari seseorang, diasuh dan dibimbing baik di rumah mahupun di persekitaran masyarakat sekeliling melalui nilai-nilai yang boleh diserapkan.

Sifat bertanggungjawab yang tidak berasaskan nilai-nilai yang positif boleh menjadikan seseorang itu antisosial dan mempunyai perangai yang suka merosakkan benda.
Contohnya dapat dilihat pada kelakuan kaki-kaki samseng yang selalu menunjukkan rasa ketaatan dan sikap tanggungjawab yang tinggi di antara satu sama lain dan di kalangan kumpulan mereka, begitu juga kumpulan-kumpulan gangster.

Ketumbuhan Sifat Bertanggungjawab
Di samping kita mengharapkan anak-anak kita menjadi manusia yang bertanggungjawab, kita mahukan supaya sifat ini datang dari nilai-nilai muktamad yang tersurat kebaikannya seperti menyayangi nyawa dan mengambll berat tentang kebajikan masyarakat.Dalam lain perkataan, sifat bertanggungjawab mesti berasaskan kepada penghargaan dan sanjungan yang tinggi terhadap nyawa, kebebasan dan kebahagian.

Kita juga perlu memperhitungkan soal tanggungjawab ini dalam konteks yang luas. Kita boleh nampak sifat bertanggungjawab ini, atau ketiadaannya dalam bentuk yang nyata: bilik anak yang kusut masai, lembab ke sekolah, kerja sekolah yang kotor, malas melakukan kerja atau kegiatan yang berlebihan, kedegilan yang tidak menentu dan perangai yang buruk.

Namun demikian, anak-anak masih boleh menjaga sopan-santun, menjaga diri dan kawasan atau biliknya dengan bersih, membuat semua kerja rumahnya mengikut jadual, tetapi masih mungkin mengambil keputusan yang kurang matang dan tidak bertanggungjawab.

Perkara ini kerap berlaku di kalangan anak-anak yang selalu disuruh atau dikerah melakukan sesuatu.
Jadi secara langsung, mereka ini tidak berpeluang untuk berlatih menggunakan budibicara sendiri, membuat pilihan dan mengembangkan standard nilai yang sedia ada dalam dirinya.

Reaksi dalaman anak-anak terhadap arahan kita ialah elemen pemutus yang menentukan berapa banyakkah mereka mempelajari apa yang kita hendakkan mereka mengetahui.

Nilai-nilai tidak boleh diajar secara terus, sebaliknya nilai-nilai menyerap dan menjadi sebahagian dari diri mereka melalui proses pengenalan pasti dan tauladan yang ditunjukkan oleh individu yang memenangi kasih sayang dan penghormatan mereka.

Sebab itulah, masalah tanggungjawab yang hendak dibentukkan dalam salasiah anak-anak dirujuk kemba1i kepada ibu bapanya atau lebih tepat, kepada nilai-nilai ibu bapanya seperti yang kelihatan (dengan nyata) dari didikan anak-anak yang diamalkan.

Persoalan yang perlu difikirkan ialah, apakah amalan dan sikap-sikap yang nyata yang boleh membantu kita membentuk sifat dan kesedaran tanggungjawab di kalangan anak-anak kita. Penerangan ringkas selanjutnya, akan cuba menjawab soalan ini dari sudut psikologi.

Sifat tanggungjawab di kalangan anak-anak bermula dengan sikap dan kemahiran ibu bapa. Sikap yang dimaksudkan ialah kerelaan membenarkan anak-anak merasa dan mengalami semua perasaan atau (emosi) mereka. Kemahiran ini termasuklah mempunyai kebolehan menunjukkan kepada anak-anak cara-cara yang berkesan dan munasabah untuk menghadapi masalah perasaan ini.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa kedua-dua sifat ini bukan senang hendak kita perolehi. Guru dan ibu bapa kita sendiri pun tidak pernah menyediakan kita dengan sempurna untuk menghadapi perasaan atau emosi ini.

Mereka sendiri tidak tahu bagaimana hendak menghadapi masalah emosi yang berlebihan. Bila berhadapan dengan anak-anak yang naik emosional keterlaluan, mereka cuba menafikan, menolak, menekan atau membodoh-bodohkan kelakuan anak-anak yang sedang emosional. Ayat-ayat yang tidak bererti digunakan tanpa menyedari bahawa kesan jangka panjangnya tidak mendatangkan kebaikan.                

Kita menyedari hakikat tentang kesukaran mengatur pertuturan dengan anak-anak yang boleh membantu mereka mengatasi masalah perasaan atau emosi ini dengan lebih berkesan. Ini adalah kerana kenyataan yang selalu keluar dari mulut kita adatah terlalu spontan tanpa ditapis seeara rasional.

Kita tidak boleh menyalahkan sesiapa dalam hal ini kerana sensitiviti kita terhadap perasaan dan emosi orang yang paling rapat dengan kita seperti anak-anak, emak atau suami sebagai contoh, adalah jauh lebih berkurangan kalau dibandingkan dengan sensitiviti kita terhadap orang lain.                         

Namun demikian, kalau kita mulai menyedari tentang betapa bahayanya bentuk pertuturan yang negatif lagi merosakkan yang mengandungi unsur-unsur kekejian, penafian, penekanan, pencemohan dan lain-lain, lama-kelamaan kita akan mengelakkan diri daripada mengamalkan pertuturan yang sedemikian rupa. Contohnya:

"Ini bukan kamu ni, setan dalam badan yang bertindak begitu",
"Kalau kau sebut lagi perkataan 'benci', aku pukul kau cukup-cukup. Anak orang baik-baik tak cakap macam itu".

Kenyataan seperti ini tidak mengindahkan hakikat bahawa emosi atau perasaan, seperti anak sungai, tidak boleh ditahan tetapi hanya boleh diarahkan sasaran haluannya. Perasaan yang kuat adalah seperti air pasang yang sedang naik; keadaannya tidak boleh dinafikan atau ditidak-tidakkan.

Lagi kita buat tak peduli tentang perkara ini, lagi rumit untuk kita menyelesaikannya bila masalah ini kian bertambah dan menyeksa jiwa dan fikiran individu yang terlibat. Emosi atau perasaan mesti dikenal pasti dan pengaruh atau kuasanya mesti kita perakukan. Kita mesti menjaga dan menghargai emosi orang lain dan anak-anak. Kita juga harus mampu dan pandai menyalurkan emosi dengan pintar dan bijaksana.

Apakah agaknya langkah-langkah yang patut kita ambil untuk mengurangkan jurang antara apa yang diharapkan dan amalan harian? Kita perlu memikirkan usaha-usaha yang bercorak jangka pendek dan jangka panjang. Sebagai langkah permulaan, kita perlukan kesedaran bahawa pendidikan peribadi bergantung kepada hubungan kita dengan anak-anak dan ciri-ciri peribadi tidak boleh disalurkan hanya melalui perkataan, tetapi melalui tauladan.

Langkah pertama dalam usaha jangka panjang ialah kesungguhan untuk betul-betul meminati cara anak-anak berfikir dan berperasaan dan tidak cepat bertindak hanya berasaskan kepada perangai yang dilihat secara luar.

Bagaimana agaknya harus kita menyedari apa yang sedang difikirkan atau dirasakan oleh mereka? Anak-anak sering meninggalkan tanda-tanda (clues). Perasaan mereka dapat kita baca melalui perkataan dan nada, melalui bentuk perlakuan dan cara mereka bergerak, yang kita perlu hanyalah telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan hati untuk merasa.

Jadikan kata-kata panduan ini sebagai amalan kita: Biar aku memahami. Biar aku tunjukkan bahawa aku faham. Biar aku bertutur dengan perkataan yang tidak dilafazkan secara spontan dan tidak mengandungi kritikan atau cacian.

Bila anak kita kembali dari sekolah dan kelihatan sugul, gaya perjalanannya yang perlahan-lahan dan langkahnya lemah longlai seolah-olah kasutnya berat satu pikul, sudah membolehkan kita meneka bahawa sesuatu yang tidak menyenangkan telah berlaku. Kalau mengikut kata panduan kita, kita tidak akan memulakan perbualan dengan komen-komen kritikal seperti:          .-

"Apa muka masam macam cuka ni?"                     -.
"Muka apa macam itu tu?"
"Apa yang telah jadi ni, kamu hilang kawan?"
"Apa yang dah kamu lakukan kali ini?"
"Pergaduhan dengan siapa pulak hari ini?"

Oleh sebab kita meminati reaksi dalaman anak-anak, kita harus mengelakkan diri dari memberi komen. yang hanya akan melahirkan kemarahan dan kebenciannya, komen-komen yang hanya membuatnya bengis dan berang dan mengharapkan biar dunia ini runtuh. Sebaliknya ibu bapa boleh menunjukkan rasa simpatinya dengan pertanyaan yang berikut:

"Sesuatu yang buruk telah berlaku hari ini?"
"Hari ini kurang baik untuk kamu?"
"Ada orang menyusahkan kamu hari ini?"

Kenyataan ini lebih selesa dari yang mencemoh dan yang tidak berperasaan timbang rasa. Sebaliknya soalan-soalan seperti di atas melahirkan rasa ingin tahu dan kenyataan yang dimajukan pula membayang-kan rasa simpati dan kasihan.

Kita tidak dapat lari dari kenyataan bahawa anak-anak mempelajari apa yang dialaminya. Jika ia hidup dengan kritikan, dia tidak akan mempelajari rasa tanggungjawab. Dia bisa hanya mencemuh diri sendiri dari mencari pasal dengan orang lain.

Dia akan menimbulkan kesangsian dirinya dalam membuat pertimbangan tertentu, merendah-rendahkan kebolehannya dan selalu mengesyaki niat orang lain. Paling menyedihkan ialah ia membiasakan dirinya sentiasa mengharapkan sesuatu yang buruk akan berlaku.

Berjuta kawan seribu sahabat

"PERSAHABATAN WUJUD DARI SATU PERKENALAN DENGAN SEPULUH PERTANYAAN, 100 KEYAKINAN, DAN SERIBU PENGORBANAN SERTA BERJUTA-JUTA PERJUANGAN DENGAN SATU KEIKHLASAN".


Mencari kawan dan membina perkenalan tidaklah sepayah mencari sahabat dan membina persahabatan. Daripada seribu orang kawan mungkin hanya seorang yang layak dipanggil sahabat.

Siapakah sahabat? Dia sanggup berada bersama kita dalam keadaan apa sekalipun. Ketika kita masih orang kecil, dia teman ke sana ke mari; ketika kita sudah menjadi orang besar, dia tidak terhegeh-hegeh mencari peluang. Tetapi dia di situ, sedia untuk menyokong kita supaya tidak rebah. Tanpa pengetahuan kita, dia sanggup berkorban membetulkan persepsi silap masyarakat terhadap kita. Dia berperanan sebagaimana kita masih orang kecil dahulu tanpa sebarang kepentingan.

Tatkala payung kita kuncup dia datang membawakan payungnya untuk kita. Lalu kita sama-sama berteduh di bawahnya. Jika payung kita kecil dan tidak muat untuk kita berdua, dia rela basah ditimpa hujan asalkan kita tidak basah sebagaimana dia.

Seorang sahabat itu sanggup memberikan apa sahaja yang kita perlukan, manakala apa yang kita perlukan itu ada di tangannya. Dia tidak mengharapkan balasan tetapi jujur untuk memelihara persahabatan.

Di manakah anda hendak mencari seseorang yang seperti ini? Sebab itulah mungkin seorang pun payah hendak dicari daripada seribu orang yang ada. Seorang sahabat seperti digambarkan dalam ejaan JUMAAT; jujur, unggul, matang, asli, amanah, dan teguh.

Dia jujur, maka boleh diletakkan kepercayaan untuk tolong lihat-lihatkan keluarga kita tatkala kita berpergian.

Dia unggul, maka kita boleh bersandar pada dia tatkala kita hilang motivasi diri.

Dia matang, maka kita boleh dapatkan nasihat-nasihat berguna atau merujuk masalah-masalah semasa yang kita hadapi.

Dia asli, maka peribadinya bukan ikutan atau tidak mudah luntur, tetapi selari dengan kehendaknya sebagai insan bertuhan.

Dia amanah, maka ciri-ciri ini sangat diperlukan dalam persahabatan.

Dia teguh, maka kita boleh bergantung padanya pada sangat-sangat getir.

Itulah ciri-ciri sahabat. Tentu payah untuk mendapatkannya. Ciri-ciri itu payah sebab kita sendiri tidak bersikap seperti itu. Kalau kita bersikap seperti itu, semua yang akan datang kepada kita tentulah orang yang seperti itu.

Jadi, usah harapkan orang berbuat baik kepada kita kalau kita sendiri tidak dapat melayaninya dengan yang lebih baik. Usah harapkan datang seseorang yang memiliki sifat-sifat jujur, unggul, matang, asli, amanah, dan teguh kalau kita sendiri seorang yang curang, len-iah, berfikiran singkat, mudah terpengaruh, tidak amanah, dan lembek.

Persahabatan itu bermula daripada satu bentuk perkenalan. Daripada satu perkenalan yang mudah menjadi erat apabila adanya pertanyaan, saling bertanya saling mahu kenal mengenal. Dari situ lahirnya keyakinan. Meskipun kadang-kadang terpaksa memberikan seribu pengorbanan serta berjuta-juta perjuangan.

Tukar rutin - untuk capai matlamat

SEORANG pengkaji alam semula jadi Perancis, John Fabre pernah membuat kajian mengenai sejenis ulat bulu yang tabiatnya suka mengikut ulat di hadapannya. Dalam kajian itu Fabre telah mengisi sebuah pasu dengan tanah dan menanam pokok yang menjadi makanan ulut bulu tersebut di tengah-tengahnya.

Fabre kemudian menyusun ulat bulu tersebut seekor demi seekor, mengelilingi tepi pasu dan membiarkannya. Seperti biasa, ulat-ulat bulu tersebut berjalan mengikut ulat yang di hadapannya. Mereka berjalan mengelilingi pasu jam demi jam, dan hari demi hari sehingga akhirnya semua mati kebuluran.

Jika salah seekor daripada ulat bulu itu bergerak keluar kira-kira enam inci daripada pusingan tersebut, ia pasti akan mendapat makanan yang diperlukan. Malangnya ulat-ulat bulu tersebut tetap dengan tabiatnya mengikut ulat di hadapannya tanpa berfikir dan bertindak bijak. Mereka mengikut rutin, dan akhirnya semua menemui maut.

Perkara yang sama mungkin berlaku kepada sesetengah orang, atau anda sendiri. Hidup saban hari melakukan perkara yang sama, dan mengikut rutin serupa tanpa ada perubahan. Matlamat-matlamat yang anda ingin perolehi berada tidak jauh, tetapi anda tidak boleh mencapainya. Dan selagi anda tidak bertindak di luar kebiasaan untuk mencapainya, selagi itulah matlamat-matlamat itu kekal sebagai anganan kosong.
Adalah mudah untuk memahami hal ini, jika hidup anda menjadi satu rutin, ia boleh memusnahkan. Hari demi hari anda akan melakukan perkara yang sama dari pagi hingga ke malam; pergi kerja, bekerja, bergaul dengan kawan, dan pulang untuk tidur. Anda tidak melakukan sesuatu yang lain dengan menggunakan pelbagai alasan. 'Tidak ada masa' adalah antara alasan yang sering didengar.
Ini adalah kehidupan anda, ambil sedikit masa untuk menukar corak rutin harian dan mencipta perubahan yang boleh memberi lebih manfaat kepada hidup anda. Sebelum itu anda perlu mengenal pasti bahawa hidup telah menjadi satu rutin dan perlu berubah.

Jika anda menjalani hidup seharian tanpa banyak berfikir lagi, seolah-olah memandu sebuah pesawat secara autopilot, atau melalui kehidupan tanpa perancangan untuk mengubah masa depan, maka anda sebenarnya sedang berada dalam zon rutin.

Sebenarnya bukan sukar untuk keluar daripada rutin itu. Anda hanya perlu membuat keputusan untuk berubah. Jika berterusan dengan kerja, atau tindakan yang sama setiap hari, keputusan atau hasil yang didapati juga hampir serupa.

Contohnya jika anda ingin mengurangkan berat badan tetapi terus dengan tabiat makan yang serupa setiap hari, adakah anda akan mencapai matlamat itu? Tentu tidak! Begitu juga, anda tidak akan mencapai matlamat jika terikat dengan rutin yang sama. Anda mesti melakukan kelainan, jika anda berterusan dengan perkara yang sama, anda akan terus terikat dengannya sehingga ia menguasai hidup.

Inilah perangkap yang perlu dielakkan. Anda mesti membuat perubahan itu sekarang, dan tidak membiarkan hidup dijalani secara autopilot!.

Hadapi kawan atau lawan dengan wajah tenang


Seorang ahli bijaksana berkata, jika anda ingin bergaul secara baik dan sopan, ikutilah petunjuk ini:

1. Hadapi kawan atau lawan dengan wajah yang tenang, gembira, sopan dan rela hati. Elak daripada menunjukkan sikap angkuh, sombong dan tinggi diri.

2. Jangan terlalu banyak menoleh ke mana-mana dan jangan terlampau tajam memandang orang lain.

3. Jangan biasakan diri memasukkan jari ke dalam lubang hidung, banyak meludah atau berhingus di tempat awam, banyak menguap atau menggeliatkan badan.

4. Usahakan agar dudukmu itu kelihatan tenang, kata-kata selalu teratur, menjadi pendengar yang baik. Jika ada sesuatu yang melucukan lebih baik jika kamu diam saja.

5. Jangan bersikap pura-pura.

6. Elak daripada memberitahu sesiapa mengenai harta yang dimiliki kerana jika harta itu sedikit, orang akan me mandangmu dengan kehinaan.

7. Jika berdebat, berpegang teguhlah kepada kesopanan dan jangan merendah-rendah kemampuan orang lain.

8. Jangan menjadikan harta lebih mulia daripada ke hormatan diri.

9. Jika masuk ke majlis, berilah salam dan sentiasa merendah diri.

10. Jauhi daripada duduk dan bercakap-cakap di jalanan dan jika terpaksa sentiasalah menundukkan pandanganmu.

11. Jangan suka bergurau dengan cendekiawan dan orang yang kurang cerdik.

12. Jika banyak bergurau senda dalam sesuatu majlis, kerana terlupa atau lain-lain, berzikirlah sebelum meninggalkan majlis itu.

Perkara Ajaib Tersembunyi di Dalam Minda

Apakah anda bersetuju jika saya katakan terdapat banyak perkara ajaib tersembunyi di dalam minda?

1) Tenaga ajaib tersembunyi dalam minda

Percaya atau tidak apabila anda sentiasa memikirkan tentang kenyang, anda tidak akan lapar. Buktinya apabila anda menjalani ibadah puasa, anda tidak berfikir pun tentang makan sepanjang hari, tetapi anda tetap mampu melakukan aktiviti-aktiviti kehidupan sebagaimana biasa. Padahal pada hari-hari biasa, awal pagi lagi anda sudah terasa hendak makan.

Demikianlah apabila anda tidak lansung memikirkan tentang penat, anda akan cergas dan bertenaga sepanjang hari.

Sebaliknya apabila anda mula berkata ”Aku malaslah hari ini”, “Aku boringla hari ni”, anda akan benar-benar malas dan boring. Maka jika anda ingin cemerlang dan berjaya, bijak-bijaklah berhubung dengan imaginasi. Imaginasi boleh menjadikan anda apa sahaja. Daripada sini kita boleh simpulkan, ”Kita sendirilah yang meminta setiap apa yang berlaku pada diri kita.”


2) Berkomunikasi dengan minda ke minda

Apabila anda mengingat seseorang, dan jika ingatan anda itu jujur, ikhlas dan bertanggungjawab, dan tiada sebarang gangguan, anda sebenarnya telah pun menghantar gelombang minda kepada orang itu. Anda mungkin mendapat tindak balas yang menakjubkan.

Jika ingatan anda terhadapnya adalah yang baik-baik, dalam masa yang sama insyaALLAH dia akan mengingat yang baik-baik juga tentang anda. Maka kerana itulah sesekali pada saat-saat tertentu anda terkenangkan seseorang yang telah lama anda tidak temui secara tiba-tiba. Barangkali pada saat itu orang berkenaan sedang memikirkan tentang anda dan gelombang mindanya telah mengembara dan akhirnya sampai kepada anda.

Gelombang yang lemah akan tersasar atau tidak sampai ke matlamat ataupun ghaib begitu sahaja ditelan gelombang-gelombang yang lebih kuat yang sentiasa bersimpang siur. Gelombang minda akan lebih hebat kesannya terhadap mereka yang mempunya jalinan emosi ataupun pertalian darah yang rapat misalnya suami isteri, ibu dan anak, adik beradik kembar dan rakan seiras.

3) Daya magnet dalam fikiran beremosi

Tahukah anda apabila anda membenci seseorang, anda sebenarnya telah pun menarik kebencian orang itu terhadap anda. Fikiran yang beremosi ada daya tarikan bagaikan magnet yang akan menarik sebarang pemikiran yang sealiran.

Sebagaimana gelombang minda tadi, kebencian akan terhasil dalam bentuk gelombang-gelombang negatif yang mengembara dan akhirnya sampai kepada orang yang anda benci itu. Oleh itu, seseorang yang menjadikan imaginasinya sebagai salah satu laluan untuk kejayaan tidak boleh berfikiran negatif. Dia kena berfikiran positif supaya pemikiran yang sama akan dipulangkan kepadanya.

4) Mengawal minda untuk lebih berjaya


Tiada siapapun yang boleh membuatkan anda marah jka anda sendiri tidak ingin marah. Soal emosi yang tersentuh adalah perasaan yang boleh dikawal jika anda mahu mengawalnya. Jika anda memang tidak mahu marah anda tidak akan marah.

Orang boleh menjadi terlalu sedih kerana dia memberi laluan kepada dirinya untuk berasa sedih. Kesedihan yang melampau-lampau pula bermula daripada emosi yang ditarik-tarik, diiya-iyakan, diransang-ransang dan disungguh-sungguhkan, ibarat api yang dicurahkan petrol ke atasnya. Api akan menyambar hebat padahal jika dibiarkan sahaja, lambat laun ia akan padam sendiri. Kejayaan pertama orang yang berjaya ialah dapat mengawal emosinya.

5) Dua pemikiran dalam masa yang sama

Anda mungkin pernah melihat seseorang yang beremosi pada satu masa tetapi pada masa yang sama bercakap seolah-olah tidak menghadapi sebarang masalah dan ingat, orang ini bukanlah seorang pelakon. Seorang ayah memarahi anaknya dengan kemarahan yang beriya-iya tetapi dalam masa yang sama dia menghadiahkan anda senyuman dan mula bercakap lembut dengan anda. Itu tanda permulaan bagi seorang yang dapat mengawal emosinya. Seorang yang ingin menggapai kejayaan melalui imaginasi perlu lebih pandai mengawal emosi.

6) Minda teransang melalui solat dan doa

Solat itu doa dan doa itu perlu dalam proses kehidupan seseorang manusia. Manusia perlu berdoa untuk menjalinkan hubungan yag erat antara dirinya dengan alam ghaib dan yang terpenting dengan PENCIPTA-nya. Realitinya orang yang sentiasa berdoa dan sentiasa menunaikan solat tepat pada waktunya atau lebih baik pada awal waktu akan dapat membentuk dan meningkatkan kekuatan minda melalui fikiran yang lebih terfokus.

Seorang yang berjaya adalah seorang yang tenang dan ketenangan mutlak ataupun kemuncak bagi ketenangan adalah solat. Hakikat ketenangan tidak ada dalam diri seseorang yang ingkar solat atau tidak pernah berdoa.

Bahaya Salah Sangka..

Cubalah hayati ungkapan ini:

Tiada kesempurnaan sekalipun kurang satu. Bahkan satu pelengkap kepada semua yang ada. Justeru itu, satu untuk semua dan semua untuk satu. Baru jitu.

Semasa menghadiri satu majlis perkahwinan keluarga di Felda Sendayan baru-baru ini, saya datang secara berseorangan sahaja. Maklumlah kenduri sulung Pak Anjang saya, menantu pertama katakan. Boleh dikatakan majlis itu agak meriah juga, lebih seribu orang yang hadir. Majlis kenduri dibuat secara bergotong royong. Sekalipun penat, tetapi hati merasa puas. Saya hanya tidur berbantalkan lengan dan beralaskan tikar sahaja, bersama adik-adik sepupu yang lain. Bukan apa, sekadar member! iktibar kepada keluarga yang lain bahawa 'kedudukan' seseorang bukanlah jurang pemisah untuk bergaul mesra. Saya gembira kerana mesej saya sampai dan harapan saya, semoga 'kemesraan' keluarga akan terus berpanjangan sampai bila-bila.

Cuma satu yang merimaskan saya, bila semua ahli keluarga tidak berhenti-henti bertanya tentang isteri dan anak-anak saya. Ke mana dia pergi dan kenapa tidak datang? Mana anak-anak kamu yang lain? Jenuh juga saya hendak menjawab, akhirnya barulah mereka tahu kedudukan yang sebenarnya. Isteri saya terpaksa menemani anak ketiga saya untuk upacara penerimaan hadiah kecemerlangan UPSR di sekolahnya yang diadakan pada hari Ahad (bertindih pula dengan hari majlis perkahwinan tersebut). Anak yang lain di asrama penuh. Saya sememangnya sudah menjangka akan ditanya begitu.

Para pembaca yang saya muliakan. Begitulah dalam hidup ini. Sekali kita sudah menempuh gerbang perkahwinan maka selamanya orang akan melabel kita ini sudah berkeluarga. Ke mana sahaja kita pergi, bayangan pasangan kita tetap bersama kita. Sekalipun kita berada dalam suasana berseorangan. Tidak lengkap kalau tidak berdua. Masyarakat kita masih lagi memegang kuat kepada nilai-nilai tradisi lama, yakni setiap orang itu perlu hidup berpasangan. Tidak sempurna hidup kalau masih lagi bersendirian. Kalau sudah berkahwin pula, mesti datang secara'bersama' dalam semua majlis. Kalau tidak, dianggap tidak sempurna. Begitu juga dengan kisah saya seperti di atas tadi. Apa pun kita mesti ada prinsip hidup tersendiri dan berpeganglah kepada prinsip tersebut. Kalau kita 'yakin' berada di atas landasan hidup yang benar, maka serahkan diri kepada Allah. Orang lain tidak akan mampu mengubah gaya kehidupan kita, selama kita berpegang kuat kepada prinsip hidup kita. Kita adalah apa yang kita fikirkan. Paling mustahak dalam hidup ini ialah menjamin 'kebahagiaan diri dan rumah tangga'. Jangan biarkan orang lain 'membelenggu' kehidupan kita.

Para pembaca sekalian. Sebagai manusia biasa, kita sering kali berasa prejudis terhadap sesuatu perkara. Biarpun perkara tersebut belum pasti lagi kebenarannya. Kita lekas sangat 'menghukum' dan selepas itu sering kali 'menyesal' di akhirnya. Kita tidak adil dan begitulah selalunya. Namun untuk meminta maaf, jauh sekali.

Tahukah anda bahawa kebanyakan dosa, adalah bermula dengan salah sangka. Saya teringat kepada cerita kawan saya, sewaktu mula bertunang dahulu. Kisahnya begini. Pada suatu hari bakal adik iparnya telah melihat seseorang yang mempunyai mirip wajahnya, berjalan dengan wanita lain. Tanpa berfikir panjang, adik tunangnya terus menyampaikan berita tersebut kepada kakaknya. Pada anggapannya, semoga kakaknya dapat bertindak untuk membuat sesuatu. Adik yang bertanggungjawab, kononnya. Apa pun periksalah terlebih dahulu, baru bertindak. Bukannya bertindak dahulu, kemudian baru hendak membuat kajian secara terperinci. Ini kaedah terbalik (macam orang memakai stokin dahulu, kemudian baru pakai seluar.). Nasib baik, kakaknya tidak mudah percaya. Kemudian setelah diteliti, barulah si adik tadi mengakui terdapat kekeliruan dan akhirnya, ternyata orang tersebut adalah orang lain. Mujur.

Sekalipun kemungkinan peluang untuk berburuk sangka itu ada dan terbuka luas, namun kita jangan sekali-kali menyediakan ruang tersebut. Kalau sudah kena sekali, sakitnya berpanjangan. Silap hari bulan boleh membawa kepada bercerai-berai. Kadang-kadang kita sering terlupa, makan berdua-duaan dengan teman sepejabat boleh juga membawa petaka. Menghantar kata-kata gurauan dan bernada 'romantis' melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS) kepada teman rapat pun boleh mengundang masalah. Saya pernah menyaksikan insiden perceraian, hanya kerana SMS yang dihantar secara 'nada bergurau' kepada sahabat saya. Isterinya dengan tanpa berfikir panjang, terus menyerangnya. Kawan saya lantas merajuk dan 'patah hati'. Para pembaca sekalian, fikir-fikirkanlah.

Kita hendaklah sentiasa berfikiran positif. Saya suka menyeru diri saya dan para pembaca sekalian, bahawa kehidupan ini hanyalah sementara. Buatlah yang terbaik. Kita sebenarnya tidak banyak masa lagi untuk memikir-kan soal-soal yang merugikan dan mem-bebankan 'amalan akhirat' kita. Carilah kesenangan di dunia untuk kesenangan di alam akhirat. Semoga kita akan bersama dengan pasangan kita menuju ke syurga Allah yang telah dijanjikan selama ini. Mudah-mudahan, Amin.

Selamat melayari bahtera kasih dalam rumah tangga dan semoga anda sampai di pelabuhan 'bahagia' dengan selamatnya. Wallahualam. •

10 langkah mewujudkan keyakinan diri

Berikut merupakan 10 langkah yang ringkas ke arah mewujudkan keyakinan diri:

1.Anggapkan diri anda yang diciptakan oleh Allah adalah sama seperti orang lain.

2.Orang lain boleh buat, kenapa anda tidak boleh buat?

3.Apa kekurangan/kelemahan yang ada pada diri anda dan baikinya.

4.Jangan takut-takut atau teragak-agak untuk melakukan sesuatu yang positif

5.Elakkan perasaan malu yang tidak bertempat.

6.Lakukan riadah yang ringan sebelum melakukan sesuatu pekerjaan, ianya sebagai warm up dan dapat mengaktifkan diri seseorang.

7.Kemas diri dan anggapkan diri anda adalah terbaik pada hari itu.

8.Apabila berinteraksi pandang tepat pada muka dan mata orang yang kita sedang berinteraksi dan gunakan sedikit pergerakan tangan untuk menerangkan sesuatu. Jangan terlalu kaku.

9.Apabila memulakan sesuatu tugas jangan memikirkan tentang masalah, tetapi fikirkan tentang hasilan yang akan dapat selepas tugas tersebut.

10.Sentiasa peka terhadap waktu, jangan berlengah-lengah atau bertangguh dalam melaksanakan sesuatu tugas.

INSYALLAH ANDA AKAN DAPAT MENILAI BETAPA BERHARGANYA DIRI ANDA!
SESUNGGUHNYA ANDA ADALAH INSAN YANG MULIA INSAN YANG MULIA MEMPUNYAI POTENSI DAN SETIAP POTENSI HARUS DIUSAHA UNTUK MENDAPATKAN HASILNYA!

Yang Lalu Biarkan Berlalu

Mengingat dan mengenang masa lalu, kemudian bersedih atas nestapa dan kegagalan di dalamnya merupakan tindakan bodoh dan gila. Itu sama ertinya dengan membunuh semangat, memupuskan tekad, dan mengubur masa depan yang belum terjadi.

Bagi orang yang berfikir, berkas-berkas masa lalu akan dilipat dan tak pernah dilihat kembali. Cukup ditutup rapat-rapat, lalu disimpan dalam ruang penglupaan, diikat dengan tali yang kuat dalam penjara pengacuhan selamanya, atau diletakkan di dalam ruang gelap yang tak tertembus cahaya. Yang demikian, karena masa lalu telah berlalu dan habis. Kesedihan tak akan mampu mengembalikannya lagi, keresahan tak akan sanggup memperbaikinya kembali, kegundahan tidak akan mampu merubahnya menjadi terang, dan kegalauan tidak akan dapat menghidupkannya kembali, karena ia memang sudah tidak ada.

Jangan pernah hidup dalam mimpi buruk masa lalu, atau di bawah payung gelap masa silam, selamatkan diri Anda dari bayangan masa lampau! Adakah Anda ingin mengembalikan air sungai ke hulu, air susu ke payudara ibu, dan air mata ke dalam kelopak mata? Ingat keterikatan Anda dengan masa lalu, keresahan Anda atas apa yang telah terjadi padanya, keterbakarann emosi jiwa Anda oleh api panasnya, dan kedekatan jiwa Anda pada pintunya, adalah kondisi yang sangat naïf, ironis, memeritkan, dan sekaligus menakutkan.

Membaca kembali lembaran masa lalu hanya akan memupuskan masa depan, mengendurkan semangat, dan menyia-nyiakan waktu yang demikian sangat berharga. Dalam Al-Qur’an, setiap kali selesai menerangkan keadaan suatu kaum dan apa saja yang telah mereka lakukan, Allah selalu mengatakan, “Itu adalah umat yang lalu.” Begitulah, ketika suatu perkara habis, maka selesai pula urusannya. Dan tak ada gunanya mengurai kembali bangkai zaman dan memutar kembali roda sejarah.

Orang yang berusaha kembali ke masa lalu, adalah tak ubahnya orang yang menumbuk tepung, atau orang yang menggergaji serbuk kayu. Syahdan, nenek moyang kita dahulu selalu mengingatkan orang yang meratapi masa lalunya demikan :” Janganlah engkau mengeluarkan mayat-mayat itu dari kuburnya”. Dan konon kata orang yang mengerti bahasa binatang, sekawanan binatang sering bertanya kepada seekor keledai begini :”Mengapa engkau tidak menarik gerabak?” “Aku benci khayalan,” jawab keledai.

Adalah bencana besar manakala kita rela mengabaikan masa depan dan justru hanya disibukkan oleh masa lalu. Itu sama halnya dengan kita mengabaikan istana-istana yang indah dengan sibuk meratapi pondok-pondok yang telah lapuk. Padahal betapapun seluruh manusia dan jin bersatu untuk mengembalikan semua hal yang telah berlalu, niscaya mereka tidak akan pernah mampu. Sebab yang demikian itu sudah mustahil pada asalnya.

Orang yang berfikiran jernih tidak akan pernah melihat dan sedikit pun menoleh ke belakang. Pasalnya, angin akan selalu berhembus ke depan, air akan mengalir ke depan, setiap kafilah akan berjalan ke depan, dan segala sesuatu bergerak maju ke depan. Maka dari itu, janganlah pernah melawan sunnah kehidupan.

Didikan rohani bermula dari rumah

Kebelakangan ini kita sering didedahkan menerusi media massa khususnya akhbar-akhbar mengenai fenomena negatif yang berlaku dalam masyarakat Islam di negara ini, seperti rasuah, penagihan dadah yang terus berlaku dan sukar dibendung. Kesemuanya amat memalukan masyarakat Islam dan sedikit sebanyak boleh menjejaskan imej Islam.

Kemudian, gejala yang boleh kita sifatkan paling buruk dan menyedihkan, ialah berlakunya kes rogol dan sumbang mahram. Kita merasakan ia suatu bala besar yang mungkin boleh menggelapkan masa depan mereka yang menjadi mangsa. Betapa sedih dan pilu serta terhirisnya hati kita kalau ia berlaku kepada anak dan anggota keluarga kita.

Di mana hendak disembunyikan wajah kita dan wajah anak-anak yang terlibat daripada jiran tetangga dan kaum kerabat yang mengetahui berlakunya kejadian buruk itu. Kalau mereka masih menjadi pelajar, mungkin peristiwa buruk dan malang itu akan menjejaskan prestasi pengajian mereka dan seterusnya akan menggelapkan masa depan mereka.

Anggaplah fenomena buruk yang berlaku itu sebagai satu penyakit. Dan, seseorang doktor yang hendak merawat sesuatu penyakit, terlebih dulu perlu tahu sebab-sebab atau punca berlakunya penyakit tersebut, selepas itu baru diberi ubat untuk menyembuhkannya.

Walau bagaimanapun, langkah terbaik dan bijak ialah kita harus berwaspada mengawal diri daripada terkena penyakit. Islam agama ciptaan Ilahi ialah sebaik-baik pedoman untuk manusia yang menjalani liku-liku hidup di alam maya yang penuh cabaran dan dugaan ini.

Insan sebenarnya adalah makhluk yang unik. Dalam dirinya wujud dua kekuatan yang sentiasa bertarung antara satu sama lain. Unsur pertama ialah nafsu dalam bentuk sifat semula jadinya mengajak dan mendorong ke arah keburukan dan kejahatan. Dalam pada itu Allah juga membekalkan kepada manusia akal dan gharizah diniah (naluri keagamaan) - akal berperanan membezakan antara buruk dan baik, sementara naluri keagamaan mendorong manusia agar memilih yang bersih, murni, indah dan baik.

Selagi hayat dikandung badan, kita sebenarnya masih belum terkeluar daripada lingkungan kemanusiaan yang terdedah kepada dua unsur yang tersebut di atas. Justeru setiap insan tak kira lelaki atau perempuan, tua atau muda, demikian jua apa-apa kedudukan dan kerjaya yang diceburinya, maka perlu menjalani 'Pendidikan Rabbani' sepanjang hayat terutama solat fardhu yang lima.

Menerusi solat ini kita diberi suntikan rohani yang berterusan dari satu waktu ke satu agar kita mengingat dan membesarkan Allah. Hasil solat khusyuk dan dengan memelihara waktu-waktunya, maka insya-Allah akan tertanam di sanubari kita dan anggota keluarga kita 'jiwa takwa' yang sentiasa subur dan segar.

Ketakwaan itu bagai pagar yang memelihara diri daripada terlibat kepada perbuatan keji dan mungkar. Dalam hal ini Rasulullah s.a.w. ada menegaskan dengan sabdanya bermaksud: "Tidak akan berzina orang yang berhasrat melakukan zina, ketika hendak melakukannya dia masih beriman kepada Allah (yakni hatinya merasa dilihat dan disaksikan oleh Allah)." "Tidak akan mencuri orang yang merancang untuk mencuri, tetapi ketika dia hendak mencuri, dia masih beriman."

Pendidikan solat dalam sesebuah keluarga harus dimulakan sejak anak itu masih kecil. Sabda Nabi s.a.w.: "Suruhlah anak-anak kamu ketika mereka berusia tujuh tahun, dan sewaktu berumur sepuluh tahun jika mereka tidak mendirikan solat hendaklah dipukul (pukul sebagai mendidik bukan mendera)."

Pendidikan Rabbani juga mengkehendaki anak yang berusia sepuluh tahun dipisahkan tempat tidurnya, dipisahkan anak lelaki dengan perempuan, bahkan anak lelaki dipisahkan daripada ibunya dan anak perempuan daripada bapanya.

Islam memberi penekanan agar dijauhi bunga-bunga atau bibit-bibit yang boleh membawa kepada perzinaan. Firman Allah s.w.t. maksudnya: "Dan janganlah menghampiri zina, sesungguhnya zina itu satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)." (Surah al-Isra': 32).

Bibit-bibit yang boleh mengakibatkan perbuatan zina itu ialah seperti pergaulan bebas tanpa sekatan (termasuk anak lelaki dengan anak perempuan tidur satu katil, demikian juga bapa tidur bersama anak perempuan dan anak lelaki pula tidur bersama ibunya, sedang si anak telah sepuluh tahun atau lebih), pendedahan aurat, bergayut di telefon berjam-jam (perbualan antara remaja putera dan puteri bukan mahram hingga membawa kepada senda gurau dan membangkitkan nafsu syahwat), berjalan atau duduk berdua-duaan antara lelaki dan perempuan bukan mahram terutama di tempat sunyi dan lain-lain lagi.

Demikian keprihatinan Islam menggariskan etika pendidikan diri dan keluarga agar sentiasa dalam keadaan terpimpin, terhindar daripada apa-apa jua perbuatan keji dan mungkar. Tetapi sayangnya, umat Islam telah mengabaikan bentuk pendidikan yang mulia dan luhur ini, sebaliknya lebih terpengaruh dengan cara hidup barat yang bebas daripada ikatan disiplin agama dan budaya yang bermoral. Akibatnya berlakulah gejala yang tidak diingini dalam masyarakat.

Oleh itu mari kita kembali kepada agama. Hidupkanlah jiwa dan norma keagamaan (Islam) pada diri dan keluarga kita. Sabda Nabi s.a.w. maksudnya: "Aslim taslam". Maksudnya: "Patuhilah ajaran Islam, tentu anda akan selamat."

Bertafakur dalam berhibur

Ada kalanya kita terlalu dimomokkan dengan pandangan satu sisi mengenai sesuatu benda atau Oleh isu, sehingga kita lupa melihat benda atau isu itu secara menyeluruh. Misalnya, apabila memperkatakan tentang tumbuh-tumbuhan seperti lalang atau rumput di tepi jalan yang tumbuh meliar, kita hanya memandangnya sebagai tumbuh-tumbuhan yang sekadar 'menyemakkan' pandangan mata. Begitu juga dengan haiwan. Tikus dilihat sebagai perosak yang menjijikkan. Dari segi isu, hiburan umpamanya sejak akhir-akhir ini sering kali dimomokkan sebagai bahan negatif yang melalaikan, merosakkan, dan menjahanamkan remaja.

Namun adilkah jika kita sekadar membuat rumusan tentang sesuatu perkara hanya dari satu sisi lantas melupakan sisi yang lain? Pernahkah anda mendengar cerita orang buta dengan gajah. Apabila beberapa orang buta diminta memegang dan meraba gajah lalu menceritakan tentang bentuk binatang yang mereka lihat, wujudlah beberapa versi. Ada yang mengatakan, gajah itu panjang dan boleh melilit orang seperti ular. Hal ini demikian kerana dia memegang belalai. Ada yang mengatakan gajah itu seperti telinga yang besar kerana dia memegang telinga gajah. Ada yang mengatakan gajah itu seperti tempayan besar kerana dia meraba perut gajah. Sedangkan rupa gajah itu amat berlainan daripada yang digambarkan.

Demikian juga dengan analogi-analogi yang saya gambarkan tadi. Lalang umpamanya, menurut kajian di Jepun boleh mengubati penyakit lelah dan dijadikan bantal. Tikus berperanan dalam kawalan biologi dalam bidang pertanian. Jelasnya, Allah tidak menjadikan sesuatu benda atau perkara itu hanya dari satu sisi. Allah menjadikan setiap kejadian ada dua sifat asas; baik dan buruk.

Hiburan juga sedemikian. Hiburan boleh menjadikan manusia lalai, leka, alpa, dan berangan-angan kosong hingga melupai alam ukhrawi. Namun, hiburan juga boleh dimanfaatkan secara positif. Hiburan boleh menjadi penawar stres umpamanya. Menurut kajian yang dijalankan oleh Universiti California, ketawa dua saat boleh membantu meningkatkan degupan jantung dan ini boleh membantu melegakan kita daripada serangan sakit jantung. Ketawa bukan boleh dibuat suka-suka. Hanya setelah berhibur, biasanya kita akan ketawa. Ahli-ahli perubatan Islam pada zaman silam juga ada yang menggunakan muzik sebagai salah satu terapi. Dalam bidang perubatan psikologi moden, kita biasa mendengar terapi muzik, terapi drama, dan terapi tarian yang menerapkan unsur-unsur hiburan bagi merawat pesakit mental dan trauma.

Soalnya, bagaimana cara kita melihat dan memanfaatkan hiburan itu sendiri? Sewaktu saya menonton televisyen dan mendengar radio atau cakera padat, saya terfikir. seandainya remaja bijak berfikir, mereka boleh bertafakur sambil berhibur. Bertafakur dalam hal ini ialah berfikir, mencerakin, dan menjadikan inti pati hiburan itu untuk pengajaran. Dalam pada itu, pandai-pandailah memilih bidang hiburan. Jika anda tersalah pilih, misalnya, memilih aliran muzik black metal, dikhuatiri anda terjebak dalam kesesatan akidah ekoran lirik-liriknya yang lebih mirip kepada pemujaan syaitan dan mengetepikan agama. Begitu juga jika anda ke disko atau berkaraoke di kelab malam, risikonya, anda akan terdedah kepada gejala sosial seperti penyalahgunaan dadah dan seks bebas.

Sesuatu yang penting, jangan asyik berhibur tanpa memikirkan intipati pengajaran di sebalik dunia hiburan itu sendiri. Drama, filem, dan teater umpamanya, sarat dengan pengajaran dan nilai-nilai murni, jika anda bijak memilih. Lagu-lagu juga banyak yang mengandungi lirik-lirik yang baik seperti mengajar kita mengagungkan Tuhan, merawat kesedihan, dan mengajar erti kehidupan.

Dari segi drama, misalnya, saya tertarik dengan beberapa drama televisyen yang sarat dengan pengajaran seperti drama Cinta Tsunami, Biarku Sentuh Cintamu, Natasha, Mya Zara, Meniti Bara, Gerak Khas, dan Mahligai Gading. Cinta Tsunami umpamanya, memaparkan nilai-nilai kejujuran, keikhlasan, dan ketabahan hati dalam menghadapi dugaan hidup yang amat hebat. Jangan sekadar asyik maksyuk dengan ketampanan hero dalam drama tersebut atau keanggunan heroinnya atau kisah cinta mereka, tetapi pelajarilah nilai-nilai yang diterapkan.
Dalam siri drama Biarku Sentuh Cintamu pula, saya amat tertarik dengan dendangan lagu Felix yang menjadi naib juara Akademi Fantasia 3, iaitu Warkah Berlagu Pilu. Antara bait-bait liriknya yang harus menjadi renungan ialah seperti berikut:
....lupakanlah kenangan lalu yang bisa membuat kau bersedih...
Dari segi psikologi, bait-bait lirik itu jika dihayati seharusnya mampu menenangkan jiwa seseorang yang bersedih. Ada baiknya kita melupakan sahaja kenangan-kenangan yang menyedihkan perasaan, kerana jika dikenang, ini akan merobek jiwa.

Demikian juga dengan lagu Biar Bulan Bicara, yang melatari siri drama Cinta Tsunami. Hayatilah bait lirik lagunya yang sarat dengan pengajaran:
Biarlah bulan bicara sendiri Biarlah bintang kan menjadi saksi Tak kan kuulangi walau sampai akhir nanti Cukup derita sampai di sini o

Bait lirik lagu di atas memberi pengajaran besar kepada kita agar jangan mengulangi kesilapan bodoh yang menyebabkan kita sengsara dan derita. Hanya orang yang bermasalah mental mengulangi kesilapan lalu dan enggan belajar daripada kesilapan.

Dalam dunia sebenar, kita semua sudah tentu mengenali insan-insan seperti Jackie Chan, Misbun Sidek, dan Profesor Datok Dr Ismail Salleh, yang berjaya dalam bidang masing-masing. Namun, tahukah anda mereka merentasi kehidupan yang pahit sebelum dinobatkan sebagai insan cemerlang? Misalnya Jackie Chan, dipaksa belajar di akademi seni di China yang mendidik pelajar secara kekerasan dan ganas, sebelum akhirnya menjadi pelakon handalan. Misbun Sidek pula dilatih secara tegas dan penuh dengan disiplin oleh Allahyarham bapanya. Profesor Datok Dr Ismail Salleh yang cacat penglihatan tetapi merupakan pakar ekonomi dan menjadi Presiden Persatuan Kolej Swasta, 'dipaksa' belajar di sebuah sekolah yang khusus untuk orang sepertinya sewaktu berusia 13 tahun. Jarak sekolah itu pula beratus-ratus batu di selatan tanah air sedangkan beliau berasal dari Kelantan.

Demikianlah saratnya dunia hiburan dengan pengajaran, ilmu, dan nilai untuk dipelajari jika kita bertafakur dalam berhibur. Bukannya asyik maksyuk dengan dunia hiburan hingga terlupa pelajaran dan nilai-nilai agama yang diajar oleh ibu bapa.

Menganjak paradigma diri

SATU matlamat, satu sasaran dan satu fokus. Hanya ada satu cara untuk kita mencapai matlamat.

MINDA mempunyai pengaruh yang sangat penting dalam kehidupan seseorang. Minda yang bersih akan memancarkan individu yang hebat, berani menghadapi cabaran, reda dengan takdir dan melihat setiap peristiwa dengan kebaikan dan kesyukuran.

Menganjak paradigma bermaksud mengubah kerangka pemikiran sedia ada ke arah pembentukan kerangka pemikiran yang baru dan dapat membawa kejayaan serta kecemerlangan dalam hidup seharian. Kata pepatah lama, 'sekiranya anda mahu berkuasa, berlagaklah seolah-olah anda sedang berkuasa'.

Rasululah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sungguh menakjubkan segala perkara bagi orang yang beriman. Dan semua itu baik baginya dan hal itu tidak dimiliki oleh lain, selain orang yang beriman iaitu jika dia mendapat kebaikan atau kesenangan, dia akan bersyukur dan yang demikian itu baik baginya, dan jika dia terkena hal yang tidak menyenangkan, dia akan bersabar dan hal yang demikian itu baik baginya." - Hadis riwayat Muslim.

Mengambil kisah, Victor Seribriakott adalah seorang pelajar yang sama seperti rakan-rakannya yang lain. Ketika berumur 15 tahun, gurunya merendah-rendahkan keupayaannya dan mencadangkannya berhenti sekolah kerana bodoh.

Gurunya turut mencadangkan supaya Victor mencari kerja biasa. Victor mengiyakan kata-kata gurunya. Semasa berumur 32 tahun, Victor tergerak untuk mengambil ujian kepintaran dan keputusannya? Beliau mendapat 161 markah yang mengukur kecerdasan intelektual (IQ), lebih tinggi daripada rakan-rakannya yang lain.

Sejak itu, beliau bertukar daripada individu yang dikelilingi 'kebebalan diri' kepada 'aku cemerlang' sebagai tanda azamnya terhadap perubahan diri. Beliau menjadi penulis dan akhirnya dilantik sebagai Presiden Mensa International Society.

Tetapkan matlamat. Inilah kunci kepada kejayaan kita. Hampir kesemua individu yang berjaya dan mencetuskan perubahan adalah mereka yang menjadikan matlamat sebagai sebahagian daripada hidup. Jika kita mahukan kehidupan yang berjaya dan bahagia, kita perlu melakukan tindakan yang sama.

Pastikan matlamat kita khusus dan jelas supaya ia memberi tenaga kepada setiap usaha fizikal dan mental. Tenaganya samalah seperti yang terdapat pada anak panah murid pendeta yang meluru tepat ke arah mata burung.

Satu matlamat. Satu sasaran. Satu fokus. Hanya ada satu cara untuk kita mencapai matlamat. Hanya ada satu formula yang kita boleh percaya. Hanya ada satu petua untuk membuat perubahan positif dalam hidup kita. Satu cara itu ialah usaha. Kita memerlukan keupayaan dan keberanian untuk melaksanakan impian dan memperuntukkan masa yang cukup ke atas usaha berkenaan.

Kurang daripada satu peratus kejayaan bergantung kepada nasib. Selebihnya, 99 peratus adalah usaha dan doa anda. Jika kita bersedia untuk bekerja kuat, gigih dan berdisiplin, ruang untuk kita gagal amatlah tipis. Sambil kita menulis dan melihat catatan impian masa depan, sering bermain di fikiran kita apa yang akan berlaku jika kita gagal.

Mesti bijak tangani kekusutan emosi

 
KEHILANGAN atau kematian seorang ahli keluarga yang tersayang lazimnya menyebabkan seisi keluarga sedih dan pilu. Jika suami meninggal dunia, selalunya isteri akan bersedih, jika ayah meninggal, anaknya pula akan mengalami perubahan emosi sama.

Perubahan emosi seperti ini dikatakan normal kerana setiap ahli keluarga mempunyai perasaan kasih sayang antara satu sama lain. Dalam keadaan sedemikian, orang terbabit kerap terkenang-kenang dengan orang yang meninggal.

Malah, untuk sementara waktu, dia juga akan mengalami gangguan tidur dan selera makan. Individu berkenaan juga tidak suka bermesra dengan orang lain, lebih gemar bersendirian dan kurang minat bergaul seperti sebelum kejadian.

Perubahan emosi seperti ini selalunya akan beransur-ansur menjadi normal dalam jangkamasa dua bulan hingga enam bulan.

Untuk mempercepatkan proses pemulihan, individu terbabit digalakkan bercakap dan berbual mengenai orang yang meninggal supaya apa-apa perasaan yang disimpan di hati dapat diluahkan dengan sempurna.

Pendekatan seperti ini memberi peluang kepada mereka mencurahkan perasaan dan lama kelamaan mereka dapat menerima hakikat yang pergi tetap pergi dan tidak akan kembali lagi. Kepada orang Islam, kita reda dengan apa yang terjadi dan berserah kepada Tuhan yang maha kuasa untuk mencucuri rahmat ke atas roh orang yang kembali ke alam barzakh.

Biasanya, selepas kesedihan ini reda, mereka boleh secara beransur-ansur berfungsi seperti sediakala dan mampu menjalankan tanggung jawab masing-masing.

Namun, ada juga individu menunjukkan reaksi emosi yang jauh berbeza. Contohnya perasaan sedih dan pilu menjadi amat sangat hingga boleh menjejaskan tugas dan tanggung jawab mereka.

Mereka tidak dapat berfungsi dengan sempurna dan memerlukan bantuan dan rawatan. Kekusutan emosi yang dialami boleh mengganggu tidur dan selera makan, hingga badan menjadi susut. Mereka tidak bermaya, perasaan bersalah menyelubungi jiwa dan berasa mereka tidak lagi berguna.

Ada kalanya kekusutan emosi yang mereka alami berpanjangan hingga melebihi enam bulan. Apabila perubahan emosi ini berpanjangan, ia dikatakan terkeluar daripada paras normal, oleh itu golongan ini memerlukan bantuan dan rawatan.

Ada dua keadaan perubahan emosi susulan daripada berlakunya kematian dalam keluarga. Pertama ialah perubahan emosi yang memang diduga akan berlaku, ia tidak begitu teruk dan orang yang terbabit masih mampu mengawal diri sendiri.

Mereka tidak perlu ubat-ubatan, mereka hanya perlu sokongan sosial dan moral. Lazimnya, mereka akan pulih kembali dan boleh menjalankan tanggung jawab dengan sempurna.

Keadaan kedua membabitkan individu yang menunjukkan kekusutan emosi yang keterlaluan hingga mereka tidak boleh berfungsi dengan sempurna. Mereka memerlukan bantuan dan rawatan sewajarnya supaya gangguan emosi yang dialami dapat diatasi secepat dan sebaik mungkin.

Faktor yang membezakan antara reaksi emosi yang normal daripada reaksi emosi tidak normal, dalam keadaan seperti ini ialah pertama: aspek kualiti kekusutan emosi, dan kedua: selama mana gangguan berkenaan berlaku.

Sebagai contoh, dihuraikan dua kes di mana kekusutan emosi terjadi akibat kematian ahli keluarga.

Pertama seorang isteri berumur 40 tahun mengalami gangguan kemurungan yang amat serius selepas suaminya berumur 45 tahun meninggal dunia akibat serangan strok.

Kematian suami terjadi secara mengejut dan tidak disangka-sangka, oleh itu isteri ini mendapati sukar untuk menerima hakikat mengenai apa yang berlaku. Lama kelamaan disebabkan gangguan pada emosi dan pemikirannya, dia menjadi agresif dan perlu rawatan sebagai pesakit.

Selepas diberi ubat-ubatan antidepresan yang bersesuaian, akhirnya dia mampu kembali kepada keluarganya yang tersayang untuk mendidik anaknya.

Soalannya, kenapa balu ini menunjukkan reaksi emosi yang keterlaluan? Tidakkah boleh beliau menerima hakikat sebenar?

Jawapannya ialah emosi seseorang insan sangat kompleks dan dipengaruhi pelbagai faktor. Ini termasuk perwatakan seseorang, jaringan rakan yang ada, sokongan moral daripada sanak saudara, hubungan antara balu dengan arwah suaminya, situasi yang menyebabkan kematian, kehilangan sumber pendapatan dan sejarah kesihatan mental balu (jika ada).

Justeru, dalam proses memberi bantuan kepada balu ini, perkara berkenaan perlu diambil kira bagi menentukan pendekatan terbaik untuk mempercepatkan status mentalnya menjadi stabil semula.

Keduanya adalah seorang remaja yang kehilangan ayahnya. Remaja berkenaan mendapati sukar untuk menjalankan tugas harian tanpa ayahnya. Oleh itu, dia mudah mengalami tekanan jiwa. Dalam keadaan demikian, adakala dia hilang kewarasan dan membuat sesuatu di luar dugaan.

Dalam keadaan seperti ini, ia agak serius dan perlu kepada rawatan intensif. Apabila dia pulih daripada permasalahan dialaminya, dia boleh terus bekerja seperti biasa.

Kes ini menunjukkan hubungan rapat remaja dengan arwah ayahnya.

Kehilangan ayah tersayang memberi kesan mendalam kepadanya kerana di peringkat remaja, ia sangat memerlukan bimbingan dan mencari-cari model terbaik untuknya.

Apabila berlaku kematian ayahnya, dia hilang sumber ilham dan ini membuatkan jiwanya menjadi kosong.

Yang dihuraikan adalah kekusutan emosi yang mungkin berlaku susulan daripada pemergian orang tersayang. Ada golongan mampu mengatasi tekanan ini dan ada juga kumpulan yang memerlukan bantuan.

Bagi umat Islam, semua yang datang daripada Allah, akan kembali kepada-Nya juga. Sebagai insan biasa, kita diberi akal untuk berfikir dan berikhtiar bagi menghadapi pelbagai dugaan dan cabaran.

Dengan berkat kesabaran dan pendekatan yang bersesuaian, mereka mampu mencari jalan penyelesaian kepada masalah dihadapi.

26 Oktober 2009

Ingin Menjadi Isteri Idaman

"Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang sholehah" (H. R. Muslim)

Untuk para isteri yang berhasrat menjadi penyejuk hati dan mata suaminya. Semoga Allah memelihara, membimbing dan melindungimu dalam naungan kasih sayang dan Rahmat-Nya untuk cintanya kepada? Allah SWT dan suami & anak2. Amin.

Isteri memegang peranan yang sangat penting dalam istana keluarganya. Maka ia dituntut untuk memahami peranan tersebut lalu mengaplikasikannya dalam kehidupan berkeluarga. Berikut ada beberapa petunjukt untuk mereka yang berhasrat menjadi isteri yang mendambakan keluarga bahagia. Semoga mendapat manfaat bagi kita semua. InsyaAllah.

1. Takwa kepada Allah dan menjauhi maksiat. Bila engkau ingin kesengsaraan bersarang di rumahmu dan bertunas, maka bermaksiatlah kepada Allah. Sesungguhnya kemaksiatan menghancurkan negeri dan menggoncang kerajaan. Oleh kerana itu jangan engkau goncangkan rumahmu dengan berbuat maksiat kepada Allah. Wahai hamba Allah, jagalah Allah maka Dia akan menjagamu beserta keluarga dan rumahmu.

Sesungguhnya ketaatan akan mengumpulkan hati dan mempersatukannya, sedangkan kemaksiatan akan mengoyak hati dan mencerai-beraikan keutuhannya. Kerana itulah, salah seorang wanita sholehah jika bersikap keras hati#60991; an berpaling dari suaminya, ia berkata:"Aku mohon ampun kepada Allah.... itu terjadi kerana perbuatan tanganku (kesalahanku)...."

Maka hati-hatilah wahai saudariku muslimah dari berbuat maksiat, khususnya: Meninggalkan sholat atau mengakhirkannya atau menunaikannya dengan cara yang tidak benar. Duduk di majlis ghibah dan namimah, berbuat ria' dan sum'ah, menburuk-burukkan dan memperkecil-kecilkan orang lain.

Allah berfirman, "Wahai orang-orang yang beriman janganlah suatu kaum mengolok- olokkan kaum yang lain (kerana) boleh jadi mereka (yang diolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olokkan) dan janganlah wanita-wanita (mengolok- olokkan) wanita lain?(kerana) boleh jadi wanita-wanita (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari wanita yang mengolok-olokkan" QS. Al Hujurat: 11

Keluar menuju pasar tanpa kepentingan yang sangat mendesak dan tanpa didampingi mahram. Rasulullah bersabda: "Negeri yang paling dicintai Allah adalah masjid- masjidnya dan negeri yang paling dibenci Allah adalah pasar-pasarnya" HR. Muslim

Membiarkan suami dalam kemaksiatannya. Tabarruj (pamir kecantikan) dan sufur (membuka wajah). Membiarkan supir
(pemandu)#60991; an pembantu masuk ke dalam rumah tanpa kepentingan yang mendesak.

2. Berupaya mengenal dan memahami suami.

Hendaknya engkau berupaya memahami suamimu. Apa apa yang ia sukai, berusahalah memenuhinya dan apa-apa yang ia benci, berupayalah untuk menjauhinya dengan catatan selama tidak dalam perkara maksiat kepada Allah kerana tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam bermaksiat kepada Al-Khalik (Allah 'Azza Wajalla).

3. Ketaatan yang nyata kepada suami dan bergaul dengan baik.

Sesungguhnya hak suami atas isterinya itu besar. Rasulullah bersabda: "Seandainya aku boleh memerintahkanku seseorang sujud kepada orang lain nescaya aku perintahkan isteri untuk sujud kepada suaminya" HR. Imam Ahmad dan Tirmidzi, dishahihkan oleh Al-Albany

Hak suami yang pertama adalah ditaati dalam perkara yang bukan maksiat kepada Allah dan baik dalam bergaul dengannya serta tidak menderhakainya. Rasulullah bersabda: " Dua golongan yang sholatnya tidak akan melepasi kepalanya, iaitu budak yang lari dari tuannya hingga ia kembali dan isteri yang derhaka kepada suaminya hingga ia kembali" HR. Thabrani dan Hakim, dishahihkan oleh Al-Albany

Ketahuilah, engkau termasuk penduduk syurga dengan izin Allah, jika engkau bertakwa kepada Allah dan taat kepada suamimu. Dengan ketaatanmu pada suami dan baiknya pergaulanmu terhadapnya, engkau akan menjdai sebaik-baik wanita (dengan izin Allah).

4. Bersikap qanaah (merasa cukup)

Kami menginginkan wanita muslimah redha dengan apa yang diberikan untuknya baik itu sedikit ataupun banyak. Maka janganlah ia menuntut di luar kesanggupan suaminya atau meminta sesuatu yang tidak perlu. Renungkanlah wahai saudariku muslimah, adabnya wanita salaf radhiallahu 'anhunna...

Salah seorang dari mereka bila suaminya hendak keluar rumah ia mewasiatkan satu wasiat kepadanya. Apakah itu? Ia berkata pada suaminya:"Hati-hatilah engkau wahai suamiku dari penghasilan yang haram, kerana kami boleh bersabar dari rasa lapar namun kami tidak boleh bersabar dari api neraka..."

5. Baik dalam mengatur urusan rumah tangga, seperti mendidik anak-anak dan tidak menyerahkannya pada pembantu, menjaga kebersihan rumah dan menatanya dengan baik dan menyiapkan makan pada waktunya. Termasuk pengaturan yang baik adalah isteri membelanjakan harta suaminya pada tempatnya (dengan baik), maka ia tidak berlebih-lebihan dalam perhiasan dan alat-alat kecantikan.

6. Baik dalam bergaul dengan keluarga suami dan kerabat-kerabatnya, khususnya dengan ibu suami sebagai orang yang paling dekat dengannya. Wajib bagimu untuk menampakkan kecintaan kepadanya, bersikap lembut, menunjukkan rasa hormat, bersabar atas kekeliruannya dan engkau melaksanakan semua perintahnya selama tidak bermaksiat kepada Allah semampumu.

7. Menyertai suami dalam perasaannya dan turut merasakan dukacita dan kesedihannya. Jika engkau ingin hidup dalam hati suamimu, maka sertailah ia dalam dukacita dan kesedihannya. Renungkanlah wahai saudariku kedudukan Ummul Mukminin, Khadijah radhiallahu 'anha, dalam hati Rasulullah walaupun ia telah meninggal dunia.. Kecintaan beliau kepada Khadijah tetap bersemi sepanjang hidup beliau, kenangan bersama Khadijah tidak terkikis oleh panjangnya masa. Bahkan terus mengenangnya dan bertutur tentang keteguhannya dalam ujian, kesulitan dan musibah yang dihadapi.

Seorangpun tidak akan lupa perkataannya yang mashur#61006; ehingga menjadikan Rasulullah merasakan ketenangan setelah tergoncang dan merasa bahagia setelah bersedih hati ketika turun wahyu pada kali pertama: " Demi Allah, Allah tidak akan menghinakanmu selamanya. Kerana sungguh engkau menyambung silaturahmi, menanggung orang lemah, membantu mereka yang tiada daya upaya dan engkau menolong setiap upaya menegakkan kebenaran". HR. Mutafaq alaihi, Bukhary dan Muslim

8. Bersyukur (berterima kasih) kepada suami atas kebaikannya dan tidak melupakan keutamaannya. Wahai isteri yang mulia! Rasa terima kasih pada suami dapat kau tunjukkan dengan senyuman manis di wajahmu yang menimbulkan kesan di hatinya, sehingga terasa ringan baginya kesulitan yang dibebani dalam pekerjaannya. Atau engkau ungkapkan dengan kata-kata cinta yang memikat yang dapat menyegarkan kembali cintamu di hatinya. Atau memaafkan kesalahan dan kekurangannya dalam menunaikan hak-hakmu dengan membandingkan lautan keutamaan dan kebaikannya kepadamu.

9. Menyimpan rahsia suami dan menutupi kekurangannya (aibnya). Isteri adalah tempat rahsia suami dan orang yang paling dekat dengannya serta paling tahu kekhususannya. Bila menyebarkan rahsia merupakan sifat yang tercela untuk dilakukan oleh siapapun, maka dari sisi isteri lebih besar dan lebih hina lagi. Saudariku, simpanlah#61005; ahsia-rahsia suamimu, tutuplah aibnya dan jangan engkau nampakkan kecuali kerana masalah yang syariat seperti mengadukan perbuatan zalim kepada Hakim atau Mufti atau orang yang engkau harapkan nasihatnya.

10. Kecerdasan dan kecerdikan serta berhati-hati dari kesalahan. Termasuk kesalahan adalah: Seorang isteri menceritakan dan menggambarkan kecantikan sebahagian wanita yang dikenalnya kepada suaminya. Padahal Rasulullah telah melarang perkara itu dalam sabdanya :"Janganlah seorang wanita bergaul dengan wanita lain lalu mensifatkan wanita itu kepada suaminya sehingga seakan-akan suaminya melihatnya" HR. Bukhary dalam An-Nikah

"Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang sholeha, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh kerana Allah telah memelihara (mereka)...." Q. S. An Nissa 4.34

Kasih Sayang Asas Keluarga Islam

KELUARGA merupakan satu ikatan kemasyarakatan antara suami, isteri dan anak yang berkongsi kehidupan. Ia menjadi sumber akhlak bagi setiap manusia dan tunggak utama untuk membina dan membentuk sikap dan keperibadian. Justeru pembinaan sebuah keluarga merupakan suatu perkara yang amat penting dalam kerangka pembangunan kemanusiaan kerana keluarga membentuk suatu masyarakat kecil yang akhirnya menjadi elemen penentu bagi acuan masyarakat yang bakal lahir.

Untuk menjamin kelahiran sebuah keluarga yang harmoni, pembinaan sebuah keluarga mesti dibina di atas asas yang betul dan tepat bermula daripada objektif dan seterusnya langkah-langkah pembinaan tunggak dan binaannya. Islam telah menetapkan beberapa objektif sesebuah perkahwinan sebagai langkah awal pembinaan sebuah kelurga yang harmoni. Di antaranya untuk meneruskan kesinambungan zuriat manusia, menjaga kehormatan diri dengan melampiaskan nafsu ke tempat yang halal dan mendapatkan ketenangan dalam kehidupan.

Perhubungan suci antara lelaki dan perempuan dengan cara yang halal yang dikenali sebagai perkahwinan ialah satu-satunya cara yang bersih dan suci untuk menjamin kesinambungan zuriat manusia. Allah telah berfirman yang bermaksud: Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kamu kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dari jiwa yang satu. Dia menjadikan daripada dirinya pasangannya. Dia telah memancarkan dari kedua-duanya lelaki yang ramai dan juga perempuan (Al Nisa': 1). Allah telah menciptakan Adam sebagai manusia pertama. Seterusnya dicipta pula Hawa untuk menjadi pasangannya. Seterusnya menerusi hubungan jenis antara kedua-dua lahirlah zuriat manusia, lelaki dan perempuan yang akhirnya membentuk berbagai bangsa dan keturunan. Kelahiran zuriat dalam suasana ikatan keluarga ini akan melahirkan manusia yang mendapat kasih sayang yang cukup. Kasih sayang dan kemesraan ini sudah cukup untuk membentuk emosi dan jiwanya untuk menjadi seorang insan yang berjiwa tenang dan baik.

Di samping itu zuriat yang lahir ini pasti mendapat jaminan nafkah yang amat penting untuk pertumbuhan fizikal yang sihat dan seimbang. Kesepaduan antara nafkah batin menerusi kasih sayang dan nafkah zahir menerusi makan dan minum serta keperluan hidup harian ini pasti mampu memberikan satu suasana hidup yang ceria dan menggembirakan bagi seorang anak. Akhirnya pasti lahir generasi yang baik dan berakhlak terpuji.

Zuriat manusia juga dapat diteruskan menerusi hubungan yang tidak halal. Tetapi ia pasti akan mengundang pelbagai masalah sosial dalam masyarakat. Di antaranya kelahiran seorang kanak-kanak yang tidak mempunyai perlindungan sebuah keluarga kerana ibunya dan bapanya tidak mempunyai satu ikatan untuk hidup bersama di bawah satu bumbung. Si anak tidak mendapat jaminan nafkah dari si bapa kerana kemungkinan si bapa tidak mengakui benihnya. Si kecil ini juga pasti hidup dalam keadaan kekurangan kasih sayang kerana hanya mempunyai ibu tanpa bapa. Tekanan emosi dan perasaan sepanjang kehidupan kanak-kanaknya bakal membentuk jiwanya menjadi seorang yang benci kepada masyarakat sekeliling.

Kelahiran zuriat merupakan matlamat utama sesebuah perkahwinan. Justeru itulah baginda menganjurkan agar dikahwini perempuan yang subur yang mampu melahirkan anak yang ramai kerana baginda akan berbangga dengan jumlah umatnya yang ramai pada hari Qiamat. Perkara ini dijelaskan oleh baginda menerusi hadisnya yang bermaksud: Kahwinilah wanita yang boleh beranak ramai serta bersifat penyayang. Sesungguhnya aku pasti berbangga dengan ramainya kamu di hadapan umat manusia yang lain pada hari Qiamat. Kemampuan seseorang wanita untuk melahirkan anak yang ramai dapat dinilai secara umumnya menerusi jumlah adik-beradiknya atau adik beradik ibu atau bapanya.

Masyarakat barat hari ini meletakkan keseronokan adalah matlamat utama kehidupan. Perkara ini telah dijelaskan oleh al Quran yang bermaksud: Dan mereka yang kufur berseronok dan makan minum seperti mana binatang ternakan makan dan minum dan neraka pasti menjadi tempat perlindungan mereka (Muhammad : 12). Kemuncak keseronokan dan kenikmatan hidup bagi mereka adalah menerusi hubungan seks antara lelaki dan perempuan. Kebanyakan mereka lebih suka mendapatkan kenikmatan hubungan jenis menerusi seks bebas tanpa ikatan tali perkahwinan. Bagi mereka perkahwinan hanya akan membataskan pergerakan mereka dan meletakkan mereka di bawah satu tanggungjawab yang hanya akan membebankan mereka dan mengikat mereka dengan seseorang.

Bagi yang memilih cara yang lebih bersih menerusi perkahwinan juga meletakkan keseronokan dan kenikmatan sebagai matlamat utama perkahwinan. Justeru kelahiran bayi hanya akan mengganggu hubungan mereka dan membataskan kenikmatan seks mereka. Lantaran itu mereka melakukan pelbagai cara untuk menyekat kehamilan berlaku. Atau sekurang-kurangnya mencadangkan perancangan keluarga dengan menjarakkan anak atau menghadkan bilangan anak yang akan diperolehi.

Di antara matlamat perkahwinan juga ialah menjaga kehormatan diri dengan melampiaskan nafsu ke tempat yang bersih dan halal. Setiap manusia pasti mempunyai keinginan untuk mempunyai pasangan yang boleh memberi kepuasan kepada nafsu seksnya. Ia mempunyai dua pilihan. Sama ada melepaskan keinginannya dengan cara yang dapat diterima oleh tata susila masyarakat manusia yang normal iaitu menerusi perkahwinan yang sah atau sebaliknya. Cara kedua pasti mengundang perbagai permasalahan sosial dengan kelahiran bayi yang tidak mempunyai jaminan kehidupan di bawah bumbung satu keluarga. Di samping penyakit-penyakit fizikal yang mungkin lahir hasil hubungan seks rambang seperti aids, siplis dan lain-lainnya.

Justeru baginda memberikan satu pedoman untuk orang muda dengan sabdanya: "Wahai sekelian pemuda! Sesiapa yang mempunyai kemampuan hendaklah berkahwin. Sesungguhnya perkahwinan itu lebih menjaga mata kamu dan lebih memelihara kemaluan. Sesiapa yang tidak mampu pula hendaklah dia berpuasa. Sesungguhnya puasa itu menjadi benteng kepadanya (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Perkahwinan dalam Islam diasaskan untuk melahirkan satu suasana aman dan damai dalam kehidupan menerusi hubungan kasih sayang yang intim antara lelaki dan perempuan. Perkara ini telah diisyaratkan oleh Allah menerusi firmannya yang bermaksud: "Dan di antara tanda kekuasaannya ialah menjadikan untuk kamu dari diri kamu sendiri pasanganpasangan untuk kamu menenangkan diri kamu kepadanya, dan Dia menjadikan antara kamu perasaan kasih-sayang dan kasihan belas" (Ar-Rum : 21).

Kasih sayang yang sebenar hanya dapat diabadikan menerusi sebuah perkahwinan. Kasih sayang ini diikat dengan simpulan kata yang amat kukuh yang telah dimenterai di hadapan saksi-saksi yang dipercayai. Kasih sayang itu diiringi dengan perbagai tanggungjawab. Si suami bertanggung jawab memberikan nafkah dan melindungi isterinya. Si isteri pula diikat dengan ketaatan dan tanggungjawab menjaga kehormatan diri dan suami. Firman Allah yang bermaksud: Lelaki-lelaki merupakan tunggak kepada wanita-wanita kerana nafkah yang diberikan menerusi harta-harta mereka. Maka wanita yang baik pula ialah yang taat, menjaga kemaluan di kala ketiadaan suami menerusi apa yang disuruh oleh Allah menjaganya - (An Nisa' : 34).

Sebuah keluarga yang damai juga pasti berjaya memberikan ketenangan kepada ahlinya. Sebarang masalah kehidupan dapat dibincangkan bersama dan berusaha untuk mendapatkan jalan penyelesaiannya. Kemesraan yang wujud sudah cukup untuk memberikan ketenangan awal bagi jiwa yang sedang berkecamuk. Senyuman manis dan tawa ria pasti berjaya meruntuhkan gunung masalah yang dihadapi. Itulah nikmat sebuah perkahwinan. Firman Allah yang bermaksud: "mereka (isteri-isteri kamu) merupakan pakaian (ketenangan) bagi kamu, dan kamu juga merupakan pakaian (ketenangan) bagi mereka" (Al-Baqarah : 187).

Perkataan "pakaian" dalam ayat di atas menggambarkan bentuk hubungan antara pasangan suami isteri. Sehelai pakaian mempunyai perbagai fungsi, antaranya menjadi penutup yang melindungi aib dibadan, pelindung dari panas, ketenangan kepada jasad dan perhiasan bagi badan. Begitulah gambaran hubungan suami isteri. Begitulah pasangan suami isteri saling berusaha menutup aib dan kekurangan pasangannya, menjadi pelindung dari mara bahaya serta menjadi hiasan untuk hati pasangannya. Hasil dari itu lahirlah hubungan mesra yang diikat dengan tali kasih yang pasti sukar untuk dirungkai kembali.

Kebanyakan masyarakat barat hari ini membina cinta mereka di atas dasar yang rapuh iaitu hubungan seks semata-mata. Ia adalah cinta palsu yang hanya didorong oleh keinginan nafsu seks semata-mata. Cinta itu akan lupus di kala kepuasan seks dari pasangan tidak dapat dinikmati. Cintanya pasti beralih kepada lelaki dan wanita yang lain yang dirasakan boleh memberikan kepuasan yang lebih. Malah cinta itu tidak menghalang seseorang lelaki dan wanita melakukan hubungan jenis dengan lelaki atau wanita lain pada masa yang sama.

Justeru sesebuah keluarga yang ingin dibentuk perlu mengambil kira tiga matlamat asasi agar lahir sebuah keluarga Islam yang harmoni yang akhirnya membentuk sebuah masyarakat yang damai dan tenang.

Mahu disayangi suami?

Kalau adalah seorang isteri mengatakan dia tidak mengharap kasih sayang dari suaminya, itu bermakna dia telah berbohong. Sebab, memang tidak ada seorang manusia pun yang tidak ingin dikasihi oleh orang lain kecuali orang gila.

Tapi sayang, suami isteri hari ini kebanyakannya renggang hati mereka, tipis kasih sayang mereka dan selalu bermasam muka. Malah perceraian menjadi perkara biasa. Ertinya ramai sekali wanita kita yang sedang menderita.

Kenapa isteri gagal menjadikan suami sangat menyintainya hingga tidak mahu berpisah dengannya?

Inilah persoalan yang mesti dijawab oleh semua wanita hari ini. Mudah-mudahan jawapan ini dapat memberi jalan penyelesaian pada masalah yang mengancam keamanan di dalam rumahtangga.

Mula-mula sekali tanya kenapa seorang lelaki sanggup berbelanja beratus malah beribu ringgit atau berjuta-juta Rupiah semata-mata untuk mendapatkan seorang isteri? tentu kerana untuk mengisi permintaan hati (fitrah)nya yang ingin kepada belaian dan penyerahan seorang wanita, layanan dan kemanjaan serta pengurusan dirinya oleh isteri dan lebih jauh dari itu untuk mendapatkan anak dan keriangan dalam rumahtangga. Semua itu adalah tuntutan semulajadi yang ada dalam diri semua lelaki dan tidak boleh tidak, wajib dipenuhi.

Kalau tuntutan itu tidak diisi, jadilah kekosongan dan kesunyian dalam ruang dada si suami itu. Kalau begitu tiadalah bermakna lagi rumahtangga, isteri dan anak-anak padanya. Suami tidak akan bahagia dan hatinya tidak akan tenang sekalipun rumahnya besar, wangnya bertimbun dan dililiti dengan segala kemewahan.

Untuk mengisi dan menunaikan kemahuan hati suami, para isteri perlu menjawab soalan ini;

1. Setiap masa ketika suami di rumah, adakah anda melayan keperluan dan kemahuannya serta memberi sepenuh perhatian dalam urusan itu?

2. Setiap kali ketika suami pulang ke rumah, adakah anda menantinya dan menyiapkan untuknya apa sahaja yang diperlukan?

3. Rumahtangga dan anak-anak, sudahkah anda jaga begitu teratur dan kemas hingga tiada satu sudut di dalamnya yang boleh mencacatkan hati suami bila memandangnya?

4. Sikap anda, percakapan anda, kasih sayang dan gerak-geri anda, adakah semuanya menampakkan pada suami bahawa anda benar-benar merelakan dan menyerahkan sepenuh ketaatan dan kesetiaan hanya padanya?

Kalaulah anda gagal untuk mengiakan semua pertanyan di atas, bermakna anda seorang isteri yang sedang atau telah gagal. Sesungguhnya tiada seorang suami pun di dunia ini yang suka hati kalau isteri tidak melayani kehendaknya. Tidak ada seorang suami pun yang suka hati bila didapati isteri tiada di rumah ketika dia keletihan pulang dari kerja.

Tidak akan terhibur hati suami kalau rumahtangga dan anak pinak berkecamuk, tidak terurus. Tidak akan bahagia suami yang berdepan dengan sikap dan cakap-cakap isteri yang tidak menumpukan sepenuh kasih sayang padanya. Bertambah-tambah tidak bahagia lagilah bagi seorang suami itu bila isterinya lebih menjaga kepentingan diri sendiri dari memenuhi kehendak dan kemahuan suami.

Dalam keadaan itu isteri mesti memuliakan suami dan memandang tinggi padanya, di samping merasakan diri sendiri “memerlukan” suami dan rela untuk berkhidmat serta taat sepenuhnya padanya. Pandangan dan sikap begini amat penting kerana darinya akan lahir sikap tolak ansur, kerjasama dan kasih sayang antara suami isteri.

Sebaliknya kalau isteri beranggapan suami setaraf dengannya, tiada keistimewaan apa-apa, tidak perlu dimulia dan dipandang tinggi, apalagi untuk diberi perkhidmatan dan ketaatan sepenuh masa. Maka itulah punca utama terjadinya ketegangan dalam rumahtangga.

Bila isteri mahu bertindak macam suami, terjadilah cerita dalam satu kapal mempunyai dua orang nakhoda. Saling tarik-menarik dan akhirnya pecah lalu karam. Adalah mustahil suami akan reka dia di “control” oleh isteri. Bukan hati lelaki namanya kalau suami meminta dia diarah dan diperintah oleh isteri.

Sedangkan perempuan hatinya kalau bersih dari nafsu, memang rela menyerahkan apa saja khidmat pada suami. Tanyalah hati masing-masing adakah suka berhias untuk suami? Tentu “ya” jawabnya. Maka begitulah dalam soal yang lain, hati perempuan memang rela untuk dia digunakan oleh suaminya.

Tiada pilihan lain bagi isteri untuk dapatkan kasih sayang suami dan kebahagiaan rumahtangga, kecuali meletakkan dirinya sebagai “hak” suami dan rela untuk berkhidmat pada bial-bila masa. Untuk itu, mungkin berbagai-bagai pengorbanan perlu dibuat misalnya:

Memasak sendiri di rumah, dengan masakan yang boleh memuaskan hati suami. Menjaga anak-anak dengan pendidikan yang sebaik-baiknya. Menjaga kesihatan diri, kemudaan dan kebersihan badan supaya sentiasa diminati suami. Membina akhlak yang mulia semoga dengannyalah suami akan terhibur dan terelak dari rasa marah dan tawar hati.

Pendek kata, isteri mempunyai peranan yang cukup besar dalam membina rumahtangga bahagia. Isteri yang bijak, berilmu dan tahu cara-cara membentuk kebahagiaan sahaja yang berjaya.

Perlu sangat diinsafi bahawa kasih sayang dan ketenangan hati suami isteri adalah kurniaan Allah swt. Ertinya, ia bukan bikinan manusia yang boleh dibuat-buat, direka dan dirancang-rancang. Sebab soal kasih sayang dan ketenangan adalah soal hati, yang bergerak dan hidup tanpa kawalan lahiriah dan kebendaan. Ia dikawal sendiri oleh Allah swt, secara ghaib dan menggunakan syarat-syarat yang Allah sendiri tentukan.

Jadi, untuk mencetuskan kasih sayang dan ketenangan rumahtangga, faktor-faktor hubungan dengan Allah adalah wajib diambil kira. Yakni dengan beriman, beramal dengan syariat Islam serta membanyakkan ingatan (zikir) kepada Allah swt. Suami isteri yang membelakangkan Allah swt adalah pasangan yang sukar untuk memperolehi ketenangan dan kasih sayang.

Hati mereka berpecah, kepercayaan antara satu sama lain hilang dan rasa persefahaman kian luput hari demi hari. Walaupun usaha-usaha lahir yang mungkin sudah cukup dilakukan untuk membina kebahagiaan tetapi selagi hati masih kosong dari mengingati Allah, cuai menjalankan perintah-perintah Allah maka selama itu kasih sayang tidak tumbuh dalam erti kata yang sebenarnya. Sebab kasih sayang adalah pemberian Allah, dimasukkan ke dalam hati suami isteri yang benar-benar taat dan patuh padanya.

Barangkali sukar untuk diakui hakikat ini memandangkan realiti kehidupan rumahtangga yang berbagai-bagai dan tidak terikat pada kenyataan di atas. Orang kafir yang tidak percayakan Allah itu kekal rumahtangganya. Orang Islam yang tidak sembahyang pun ada yang berbahagia nampaknya. Sementelahan rumahtangga ahli agama pun kadang-kadang berkecai. Jadi apa bukti bahawa punca ketenangan dan kasih sayang ialah ketaatan kepada Allah?

Sebenarnya, untuk mengukur benar tidaknya sesuatu kenyataan itu tidaklah boleh hanya menggunakan satu kaedah saja. Sebab Allah swt telah mentakdirkan sesuatu, bukan dengan satu maksud sahaja. Setengah orang kafir beroleh bahagia di dunia kerana Allah mahu merasakan nikmat yang tidak mungkin mereka dapat di akhirat. Orang Islam yang tidak sembahyang dan tidak fikir halal dan haram nampak bahagia juga. Ini adalah kemurkaan Allah sudah tertimpa ke atas mereka dan dengan nikmat itu Allah mahu melalaikan mereka terus menerus hingga mati betul-betul dalam dosa dan terus ke neraka. Manakala ahli agama kadang-kadang pecah rumahtangga mereka, Allah bermaksud menguji dan mahumenghapus dosa-dosa mereka.

Maka saya tegaskan sekali lagi, bahawa sumber kasih sayang yang abadi ialah ketaatan kepada Allah oleh suami dan isteri serta anak-anak mereka. Perceraian yang menjadi-jadi dewasa kini adalah berpunca dari tidak taatnya pasangan suami isteri kepada Allah swt. Allah jadikan hati mereka berpecah belah hingga mereka takut pada perceraian tetapi mereka tidak dapat lari darinya. Biarpun rumah besar, harta banyak, kesihatan sempurna dan dunia serba lengkap meliputi mereka, tapi kalau hati berpecah, semua itu tidak boleh mengikat suami isteri itu lagi.

Mahu tidak mahu mereka kenalah mengadap Allah swt. Mengaku taat setia padanya dengan tawadhuk. Memohon ketenangan dan kasih sayang untuk hati mereka..