30 Oktober 2009

Sedia berubah untuk maju

RAMAI daripada kita sering lupa bahawa hampir semua yang berfaedah dalam hidup kita, tidak diperolehi secara mudah. Sebaliknya, kita perlu mempelajari, serta melalui tempoh-tempoh sukar se-belum menerima ganjarannya. Sebagai contoh, belajar berjalan adalah susah; jatuh, bangun, dan jatuh lagi, tetapi akhirnya ramai yang boleh berjalan dan melakukannya dengan mudah sekali.

Begitu juga dengan kemahiran-kemahiran lain seperti bersukan, bermain alat muzik, melukis dan sebagainya. Namun kita terlupa kesemua kemahiran itu dipelajari dengan susah pada awalnya.
Apabila seseorang mula mencuba sesuatu untuk kali pertama, biasanya, hasil yang diperolehi tidak begitu baik. Bagaimanapun ini tidak bermakna dia gagal atau bodoh, cuma, dia perlukan masa untuk mempelajari melakukannya dengan lebih baik.

Sungguhpun begitu, kita akan terkejut dengan pelbagai reaksi orang apabila mereka kurang berjaya mempelajari satu kemahiran baru.

Mereka berasa terkejut, marah, kecewa dan sebagainya. Mereka lupa bahawa 'bernasib baik' dalam percubaan pertama adalah satu kebetulan. Mereka tidak teringat bahawa sesuatu yang dilakukan buat kali pertama selalunya adalah sukar.

Maka apakah cara yang lebih positif apabila berhadapan dengan pelbagai kepayahan semasa mempelajari sesuatu yang baru? Kita perlu mengambil sikap bahawa kita sepatutnya gagal pada permulaan. Begitulah cara sistem ini berjalan.

Kita seharusnya mencari pesona dalam proses itu, dan membina perasaan suka dengan turun naik proses tersebut. Kita perlu mengiktiraf kepayahan-kepayahan yang bakal dihadapi dan membinanya dalam tempoh masa, dan usaha yang dirancang. Walau-pun ini bersifat pesimis, tetapi mempunyai kesan yang baik pada masa hadapan. Merancang untuk meng-hadapi kesusahan akan menghapuskan emosi-emosi negatif dalam keadaan seumpama ini.

Terdapat beberapa keadaan lagi yang menyebabkan kita akan berhadapan dengan kepayahan pada mula-nya. Hampir apa sahaja yang membabitkan perubahan adalah sukar diterima pada awalnya. Adalah mudah membuat keputusan untuk berubah, yang sukar ialah membuat perubahan dan kekal dengan perubahan itu. Kita sering ingin kembali kepada cara lama; kita tidak bersemangat, tidak selesa dan sebagainya.

Selain belajar menyukai proses perubahan dan mempelajari sesuatu yang baru, kita boleh menokok satu elemen lagi. Kita boleh mengkaji semula matlamat yang ingin dicapai, dan secara berterusan mengingatkan diri bahawa kesakitan yang dirasai hanyalah sementara, tetapi nikmatnya berkekalan.
Kita perlu menerima kesakitan dan kekecewaan tersebut, serta menghadapinya sedikit demi sedikit. Di samping itu mengingatkan diri agar terus bertahan, dan boleh beriaya. Kehidupan adalah satu siri detik yang perlu dilalui dengan jaya.

Tadi telah ditegaskan bahawa kita perlu menerima bahawa sesuatu yang baru adalah sukar dipelajari pada awalnya. Pandangan 'negatif ini boleh mem-bantu, tetapi mesti diimbangi dengan pandangan positif mengenai keseluruhan projek.

Merancang, dan bersedialah untuk menghadapi masalah di awalnya, tetapi merancang dan jangkakan juga bahawa anda akan akhirnya dapat menguasai keadaan. Merancang mendapatkan hasil positif akan membantu anda memperoleh kesungguhan untuk berjaya.

Ingatlah jika kita harapkan sesuatu yang baik, kita lazimnya akan menerima yang baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan