07 Ogos 2008

Fungsi Freeze Pane Dalam MS Excel

Freeze panes adalah sebuah  tools yang disediakan oleh Microsoft excel. Kegunaan fungsi freeze pane  ini adalah untuk membuat sel atau baris tertentu menjadi statik, sehingga jika diseret maka sel yang berada di freeze tidak akan bergerak.

Fungsi ini sangat berguna jika anda mempunyai data (table) yang panjang, sehingga dengan membuat tajuknya statik (tidak bergerak) / membekukan tajuk table, boleh membantu anda melihat judul dari isi sel yang diseret.

Untuk membuat freeze pane di excel 2007, bolehlah lakukan langkah-langkah seperti berikut:

1. Pilih ruang sel yang akan anda bekukan, dalam contoh ini saya akan membekukan baris 1 -3, jadi kursor (penunjuk mouse) diletakkan di sel baris 4 atau sel A4

 2. Di Menu View -> Pilih Freeze Panes

3. Akan terlihat sebuah garisan hitam di bahagian bawah baris ke 3, jika baris di bawahnya diseret atau digerakkan scroll bar maka baris 1 sampai 3 tetap tidak bergerak. (lihat gambar dibawah)


6. untuk menormalkannya semula,Di Menu View, pilih Freeze Panes ->Unfreeze Panes
Nota: Selain membuat freeze pane secara horizontal, boleh juga mengunci sel secara vertikal, caranya sama seperti diatas, cuma letakkan cursor pada kolum yang di inginkan (seperti gambar dibawah). Klik menu View - Klik Freeze Panes - Pilih Freeze Panes

Tiada ulasan:

Catat Ulasan