20 Ogos 2008

Membuat Borang Menggunakan Google Docs

Borang membolehkan anda membuat kaji selidik atau ianya boleh digunakan sebagai borang pendaftaran atau apa-apa jenis borang yang anda mahu seseorang untuk mengisinya. Di samping untuk mewujudkan borang, ia membolehkan anda  mengumpul data dengan mudah dan melihat dalam talian dalam bentuk spreadsheet Google.


Mewujudkan Borang Baru

Pertama sekali, login masuk  ke akaun google docs.com dalam laman  Google anda / kelayakan Gmail akaun.  Jika anda mendaftar masuk ke Google Docs buat kali pertama, anda mungkin perlu melalui proses pendaftaran.
Sebaik sahaja anda berada di papan pemuka Google Docs, cari butang yang dipanggil "Create New" yang terletak di sebelah kiri. Menu drop-down akan muncul. Pilih Form dari menu. Tetingkap baru / tab akan terbuka. Tetingkap baru akan kelihatan seperti screenshot di bawah:



Di sini, anda perlu untuk mengedit tajuk borang dan menambah huraian ringkas mengenai borang ini. Huraian ringkas ini adalah sebagai keterangan sahaja untuk satu set arahan atau pautan ke laman luar.

Secara lalai, borang terdiri daripada bidang soalan,  bantuan teks (arahan kepada pengguna), jenis data dan option. Anda boleh menulis soalan dalam Question Title yang pertama, dan taipkan arahan ringkas kepada pengguna / peserta dan menetapkan jenis soalan.

Di bawah setiap item, terdapat pilihan untuk membuat item tertentu yang diperlukan atau pilihan. Jika ditetapkan sebagai pilihan, uila pilih pada Checkboxes.

Anda boleh memecahkan borang anda kepada bahagian-bahagian yang berlainan seperti Maklumat Peribadi, Maklumat Profesional, dan lain-lain .Anda namakannya.  Untuk menambah seksyen baru, sila klik menu Add item dan pilih tajuk. Anda akan lihat seksyen baru telah ditambah untuk borang anda.

 Contoh borang yang telah dibuat:


Buat Laman Pelbagai

Menu Add item mengandungi pilihan lain yang dipanggil page break. Pilihan ini membantu anda membuat pelbagai halaman. Setiap halaman boleh mengandungi barangan dan seksyen seberapa banyak yang anda mahu.
Untuk menetapkan perintah halaman, anda akan nampak menu pull-down pada akhir setiap halaman yang membolehkan anda menetapkan halaman mana yang ingin dibawa ke hadapan. Lihat imej di bawah:


Dengan cara ini anda boleh menetapkan mukasurat berganda dalam susunan yang betul.

Menerbitkan

Apabila anda sudah selesai mencipta borang anda, anda hanya perlu klik E-mel borang ini dari kanan atas ke e-mel kepada seberapa ramai orang yang anda mahu. , Sebagai alternatif, jika anda mahu untuk embed pada blog atau laman web anda, anda perlu klik butang embed dan anda akan disediakan dengan kod untuk ditampal pada blog. Juga, link tetap ke bentuk yang diterbitkan akan sentiasa dapat dilihat di bahagian bawah skrin. Anda boleh berkongsi link ini untuk semua orang untuk menyertainya.
Untuk memeriksa jawapan ringkasan atau maklumat di dalam spreadsheet, log masuk ke Dokumen Google anda pada bila-bila masa dan memilih respon jawapan ini. Anda akan dapat lihat secara terperinci semua respon jawapan yang ada setakat ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan