26 Ogos 2008

Mematikan Fungsi Auto Complete Dalam MS Excel

Fungsi auto complete ini sebenarnya amat bermanfaat sekali ketika memasukkan data atau teks yang sama tanpa harus menaipnya secara lengkap, ketika muncul blok hitam secara langsung tekan enter pada keyboard maka teks secara lengkap telah tertera di cell. Misalnya Sebelumnya telah ditaip Pentadbiran, Perpustakaan,  sebagai suatu unit di sebuah jabatan. Maka semasa menaip Pen secara automatik akan dikemaskini menjadi Pentadbiran, atau ketika ditaip Per secara langsung dikemaskini menjadi Perpustakaan (kerana ada dua kata Pe yang sama pada daftar), oleh itu apabila ditaip huruf N maka secara langsung dilengkapi menjadi Pentadbiran. (lihat gambar dibawah)

Namun ada masanya fungsi auto complete ini menjadi permasalahan baru. Perkara ini terjadi semasa menaip  daftar nama atau unit yang mempunyai kemiripan nama. Misalnya ingin memasukkan nama Perpustakaan, kemudian pada row yang lain bernama Pentadbiran. Semasa menulis nama Pe untuk Perpustakaan kemudian diklik enter secara automatik akan menjadi Pentadbiran, sehingga nama Perpustakaan tidak akan tertera dalam daftar. Inilah yang dimaksud sebagai persoalan baru.

Untuk mengelak perkara tersebut diatas, anda boleh mematikan fungsi auto complete tersebut. Untuk disablekan fungsi autocomplete pada Ms Excel 2007 bolehlah diikuti langkah-langkah seperti berikut :

Klik Office button pada sebelah kiri atas dari tetingkap Ms Excel anda kemudian pilih Excel options



Pada panel sebelah kiri pilih advanced dan pada panel sebelah kanan di group editing options, hilangkan tanda  pada Enable Auto Complete for Cell values kemudian klik OK

 


Ok  sekarang fungsi auto complete pada MS excel telah dimatikan.  Untuk mengaktifkan semula auto complete ini klik semula tanda pada Enable auto complete for cell values

Tiada ulasan:

Catat Ulasan