19 Ogos 2008

Membuat Dokumen 'Read-Only' Dalam MS Word 2007

Menyimpan dokumen dalam Microsoft Word sebagai baca sahaja adalah berguna ketika menghantar dokumen kepada seseorang  atau pengguna yang lain. Dengan dokumen baca sahaja, pengguna lain hanya akan dapat melihat / membaca dokumen-dokumen anda, mereka tidak akan dapat melakukan apa-apa penyuntingan atau pengubahsuaian. Terdapat beberapa pilihan perlindungan lain disediakan untuk dokumen-dokumen ini, tetapi hanya untuk dibaca adalah yang paling mudah dan memerlukan hanya beberapa langkah mudah.

Sebaik sahaja anda telah menyiapkan dokumen anda  dan bersedia untuk keluar, anda  perlulah pergi ke tab "File" dan kemudian "Save As" (pilihan kedua di bar sisi kiri). Jadi, umumnya, anda menyimpan dokumen seperti biasa sebagaimana yang di lakukan terhadap dokumen lain yang baru.
Setelah "Save As" kotak dialog muncul, masukkan nama fail dan pilih jenis fail anda seperti biasa. Di sebelah butang "Simpan", anda akan melihat menu yang dikenali sebagai "Tools" dengan anak panah kecil di sebelah. Klik pada kotak ini untuk memaparkan menu kecil.
Menu Tools di dalam Microsoft Office 2010 Save As Keselamatan Dialog
Dari menu "Tools" klik pada "General Option" untuk memaparkan satu lagi kotak dialog. Di sini anda akan melihat pilihan umum untuk melindungi apa-apa dokumen sebagai dapat menambah kata laluan. Anda akan melihat pilihan yang mengatakan "Read-only recommended" dengan kotak semak kecil di sebelahnya. Klik pada kotak semak untuk membolehkan mod baca sahaja dan kemudian klik pada OK.
Dialog Pilihan Am Keselamatan Microsoft Word 2010
Kini, anda boleh pergi ke hadapan, menyimpan dokumen anda dan menghantar kepada sesiapa sahaja yang anda mahu tanpa perlu risau tentang mereka mengedit.
Jika anda hanya mahu orang-orang tertentu boleh menyunting dokumen anda, anda mungkin mahu pertimbangkan untuk menambah kata laluan untuk mengubah suai. Dengan cara itu hanya pengguna dengan kata laluan boleh mengedit dokumen dan selebihnya hanya akan dapat melihatnya. Pilihan ini boleh didapati dalam paparan kotak dialog yang sama "General option ..." > menu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan